V této době je HOME OFFICE nejčastějším užívaným termínem, diskutovaným tématem. Mnozí z nás byli nuceni okolnostmi problém zařízení svého Home Office řešit narychlo a v podmínkách nedostupnosti služeb a prodejen k zakoupení vhodného nábytku, doplňků pro správné vybavení. Byla to překotná doba změn, kterým jsme museli čelit, abychom zorganizovali svůj den a vhodně rozdělili čas pro práci a rodinu. Mnohé jsme již za dobu jednoho roku těchto nestandardních podmínek zvládli a nyní se můžeme s větší péči věnovat správnému nastavení našeho koutku pro práci, nebo dovybavení své pracovny tak, aby vyhovovala požadavkům kvalitního pracovního místa. Pojďme se podívat jak na to.
Pokud si teprve hodláte zařídit svou domácí kancelář, je nejprve důležité si rozhodnout, pro koho je kancelář určena, zda pouze pro vás, nebo zda budete prostor sdílet s dalším členem rodiny. Pak je důležité rozhodnout kde bude umístěna. Slouží-li pouze pro vás, pak může být součástí jiného prostoru. V případě, že vybavujeme plnohodnotnou pracovnu, kam chcete pozvat své klienty, obchodní partnery je vhodné mít samostatnou místnost situovanou blízko hlavních vstupních dveří do vašeho obydlí a to z praktického důvodu snadného přístupu a zachování si soukromí dalších obytných prostor.
Koncepce vytvoření správného a funkčního prostoru pracovny pro váš předmět podnikání odvisí od činnosti, která v ní bude vykonávána a zde je pak individuálně nastavena návaznost jednotlivých zón pracovního postupu, tak aby v maximální možné míře usnadnil danou činnost. Spadají sem činnosti kreativní a rukodělné. Každá z těchto činností potřebuje rozdílné vybavení, pracovní plochu, úložné místo. Což je téma velmi specifické dané činnosti, kterému se můžeme věnovat příště. Pojďme se tedy vrátit k tématu home office jako kanceláře.
Zařízení by mělo být plánováno s ohledem na fakt, zda bude pracovna sloužit pouze vám nebo zároveň i vašemu partnerovi vykonávající práci z domova a případně zda budete prostor sdílet i s vašimi ratolestmi a jejich on-line výukou. Prostor je tedy vhodné zorganizovat tak, aby každý měl ideálně svůj pracovní stůl s odkládací částí. Pokud to není možné pak se snažme poskytnou každému určité soukromí v nejvyšší možné míře a to např. formou stolních zástěn, které umožní jak fyzické oddělení, tak také akustickou izolační bariéru.
Vybavení pracovny
Pracovní stůl
Nejzákladnějším a ergonomicky velmi důležitým prvkem je samozřejmě pracovní stůl. Záleží jenom na vás, jak velký stůl potřebujete. Klasická výška stolu je 75 cm – ale na trhu již seženeme jednoduše výškově nastavitelný stůl, u kterého si požadovanou výšku stolu nastavíte podle sebe, klidně i pro práci ve stoje. Změna pozice těla během pracovní doby je odborníky pro správné ergonomické řešení pracovního místa doporučený způsob zdravého stylu práce, abychom tak optimálně rozložili zátěž. Hloubka stolu se pohybuje od 60 – 80 cm, záleží také na tvaru, pokud budete chtít rohový stůl, může být hloubka až 110 cm.
Potřebujete-li organizér nebo kontejner na uložení dokumentů, zvažte zda jej dáme přímo pod stůl, nebo lépe a pokud nám to prostor dovoluje vedle pracovního stolu, aby nám v prostoru pod nepřekážel. Pokud tedy hodláte mít kontejner zasunutý pod stolem, dejte pozor na to aby se vám pod stůl vešel.
Kancelářská židle
Je to hned další velmi důležitý prvek pracovny na kterém velmi výrazně záleží v jakém rozpoložení budeme svou práci vykonávat z dlouhodobého hlediska. Zkušenost o vztahu naší kancelářské židle a stavu našich zad si troufám říci máme všichni zažitou. Tedy se rozhodně při výběru vhodné židle pro pracovní místo nenechte ovlivnit a vybírejte podle sebe, nejlépe doporučuji vyzkoušet a nechat si v odborné prodejně poradit. Pokud svůj home office využíváte jen zřídka můžete si dovolit ústupek a vybírat i z nabídky na ergonomii méně náročná např. kancelářská křesílka. Velmi důkladně zvažte jaký typ zvolíte a to dle předpokladu času, který budete na něm trávit. Budete-li na židli trávit čtyři hodiny týdně, tak vám klidně bude stačit i polokřesílko, ale pokud na ní budete sedět od rána do večera, je nejlepší si pořídit kvalitní ergonomickou a pohodlnou židli. Ideálně s područkami, ale pozor aby jste se vešly pod stůl, tato chyba se stává velmi často při koupi pracovní židle.
Úložný prostor
Pokud pracujete s dokumenty, pak je třeba počítat také s odkládacím prostorem pro šanony, dokumenty, případně knihy a pomůcky. Úložné prostory plánujeme tak, aby byly vhodně po ruce, tedy dostupné a také s ohledem na začlenění do prostoru a jeho design. Mohou to být nízké skříňky, skříně, police, poličky, je však třeba dbát na hloubku a výšku jednotlivých polic, která by měla být 33 cm, abychom mohli organizéry pohodlně uložit.
Nezapomeňte také na vhodné umístění elektronického vybavení jako je tiskárna, skener a jiné potřebné věci, které k práci potřebujete. Úložným prostorem nešetřete, usnadní vám zorganizovat pracovní místo pro vaši efektivní práci, která šetří váš čas.
Velmi šikovným pomocníkem je i nástěnka, nedovolí vám tak zapomenout na důležité věci. Velkým trendem se stávají magnetické tabule, ale hlavně stěny natřené magnetickou barvou.
Smysl pro detail
Ergonomie je velmi důležitým aspektem k vytvoření vhodného zdravého pracovního místa. Chceme se však ve své pracovně cítit nejen zdravě, ale také příjemně. To je to co nás těší !
Estetický zážitek z našeho pracovního místa ovlivňuje naše rozpoložení, soustředění a tudíž i náš výsledek.
Pro hezky vypadající pracovnu bychom měli dbát i na pořádek. Vizuální vzhled veškerých domácích kanceláří ovšem kazí kabely od technických zařízení. Přitom tyto nedostatky lze velice jednoduše skrýt pod lišty, nebo si jen stačí pořídit stůl s deskou, která má nábytkovou průchodku, kudy lze kabely snadno protáhnout.
Pokud chcete v pracovně navodit útulnější atmosféru, použijte dekorace v malém množství. Polštářek na pohovku či křeslo, aplikujte do interiéru rostliny ať už jen v květináčích, váze nebo dokonce na stěně z živých rostlin.
Relax
Pracovna neznamená to,že v ní musíte jen pracovat. Každý si potřebuje alespoň na chvíli od práce odpočinout. Proto je dobré, pokud vám to rozměry místnosti dovolí, pořiďte si malou pohovku nebo křeslo, kde si hodíte nohy nahoru. Změna polohy je doporučována a pokud tu proložíte protahovacími cviky, vaše tělo vám bude vděčné a získáte další energii pro následnou činnost.
Pracovna a zároveň pokoj pro hosty
Pokud tedy máte místo pro menší pohovku, je dobré zvážit, zda nekoupit rozkládací.
Do budoucna může posloužit pro přespání vaší návštěvy. Dejte pozor na to, aby byla pohovka snadno obchozí, když ji rozložíte.
Pohyb v pracovně
Na chytrých hodinkách nebo na svém mobilním telefonu si nastavte upomínku, třeba po hodině, abyste na chvíli vstali od stolu, protáhli se, prošli se po místnosti. Je to nejen dobré pro vaše tělo, ale také se vám bude lépe pracovat a soustředit se.
Velmi pomáhá si vyměňovat sedací místo. Krom židle můžete mít v místnosti nafukovací či speciální balon, ergonomickou klekačku, balanční stoličku. Nebo u práce můžete rovnou nějakou dobu stát, jak už jsme psali v článku výše, mít zvedací pracovní desku stolu.
Osvětlení
Na osvětlení kanceláře si nechce velice záležet. Nesmí chybět centrální svítidlo uprostřed stropu nebo klidně více bodovek, které se dají nasměrovat.
Na pracovní stůl umístětě lampičku, nejlépe s ohýbáním v kloubu, bude tak snadno nastavitelná. Doporučujeme volit studené bílé světlo s teplotou chromatičnosti 3300 až 5300 K, odpovídající dennímu světlu v modrých odstínech, které vytváří jasnou a funkční atmosféru, která podporuje aktivitu.Potřebujete-li pracovat s detaily, nákresy na papíře, návrhy a paletou barev je vhodné volit velmi studené světlo.
V ideálním případě zakupte lampičku se stmívačem, ve kterém můžete volit teplotu barvy, což je důležité zejména ve večerních hodinách, kde bychom se měli vystavit raději vlivu světla o nižší hodnotě a to okolo 2700 Kelvinů , což odpovídá slunečnímu svitu při západu a má tak vliv na vylučování hormonu melatoninu, hormonu dobrého spánku.
Podlaha
Je vhodné zmínit také téma podlaha a kancelářské prostory. Toto je kapitola velmi rozsáhlé disciplíny, kterou zde nebudeme do deailu rozepisovat, o tom v dalším našem příspěvku. Co je důležité zmínit, že při výběru podlahové krytiny pro kancelářské prostory by měl být zohledněn aspekt, že dochází k jejímu častému poškození a to zejména vlivem pohybu na kancelářské židli na kolečkách. Proto je vhodné použít kvalitní a odolný materiál, který bude i snadno čistitelný. Takovým vhodným materiálem mohou být vinylové podlahy, keramické dlaždice, dřevěné podlahy se speciální úpravou, lité- např. epoxidové podlahy, zátěžové koberce. Proti opotřebení lze pod kolečkovou židli vložit speciální podložku, která zabrání poškození.
Pracovní kout
Pokud doma nemáte podmínky k tomu, abyste z jedné místnosti udělali kancelář, nevadí, i to se dá snadno vyřešit!
Uvolněte nějaké místo třeba v obývacím pokoji. Naplánujte volné místo tak, aby jste zde mohli umístit pracovní stolek s židlí. Nábytek by ideálně měl navazovat na styl okolního prostředí daného prostoru, tedy jeho vybavení. Pak bude zapadat, tvořit celek. Možné je klidně naopak udělat z tohoto koutku kontrast, který na sebe bude soustředit pozornost, záleží na vašem záměru.
Kdo potřebuje více klidu a soukromí, může zvolit i ložnici, která by však ideálně měla být pouze odpočinkovým místem, pokud ale nemáme dostatek volného prostoru, pak využijme i tuto možnost a vybavme nábytkem na míru s možností uzavření pracovní desky po ukončení práce, abychom tak získali zpět původní funkci a vizuální dojem klidové zóny odpočinku.
Tolik základní poznatky k vybavení vašeho soukromého místa pro práci. Vezměte si prosím z tohoto příspěvku toliko informací, kolik je pro vás důležité. Nezapomínejme však na to hlavní, a to ať je pro vás zařizování vašeho Home Office i práce v něm hlavně RADOST! To vám za tým DeLivi zcela upřímně přejeme!